התפתחות נורמלית של תפקוד ידיים ומיומנויות למידה

(0)
לדרג

התפתחות התפקוד של הידיים ומיומנויות למידה היא מרכיב בתהליך ההתפתחות הכללית של הילד. התפתחות כוללת תפקודי ידיים (מוטוריקה עדינה), תנועה במרחב (מוטוריקה גסה), יכולת תקשורת והתנהגות המקובלת בחברה בה חי הילד.

מאת: יאיר בר-דוד, רינה הוכברג

מרכיבי ההתפתחות הנורמלית של הילד מתמקדים בתפקוד הידיים ובמיומנויות למידה.

עד גיל שישה חודשים

תפקוד הידיים:

  • מעבר מתנועות לא-קואורדינטיביות לתנועות קואורדינטיביות
  • מעבר מקואורדינצית יד-עין לקואורדינציה עין-יד
  • תנועות ידיים לכיוון קו האמצע
  • התחלה של תפיסת חפץ המונח ליד כף היד

מיומנויות למידה, התנהגות:

  • מחייך באופן ספונטני
  • מגיב לפנים אנושיות ולצעצועים

גילאי 12-6 חודשים

תפקוד הידיים:

  • שליטה על כף יד ואגודל מול אצבעות
  • משחק בצעצועים, מחזיק שתי קוביות בידו
  • מעביר קוביה מיד ליד
  • מתחיל לשחק משחקי גירוי תגובה
  • התחלה של תפיסת צבת

מיומנויות למידה והתנהגות:

  • משחק משחקיקו-קו
  • מאכיל את עצמו
  • מתייחס לזרים

גילאי 18-12 חודשים

תפקוד הידיים:
  • הפרדת אצבעות זו מזו, דבר המאפשר הצבעה
  • משחרר חפץ למכל עם פתח רחב
  • מעבר מצעצוע למשחקי גירוי תגובה
  • שימוש ראשוני באחד מכלי האוכל
  • התחלה של בניית מגדל משתי קוביות

מיומנויות למידה:

  • מחקה פעולות יום-יומיות פשוטות
  • שותה מכוס
  • התחלה של ביטוי רצונות

גילאי 24-18 חודשים

תפקוד הידיים:

  • משחק במשחקים כמו פאזלים מעץ של חלק אחד
  • משרבט באופן עצמאי בתוך גבולות הדף
  • בונה מגדל מארבע קוביות
  • מפיל החוצה צימוק שהוכנס למכל צר
  • מכניס בדידים למכל עם פתח צר

מיומנויות למידה:

  • מתחיל לשרבט על דף בשתי ידיים לסרוגין
  • כשמלבישים אותו, מתחיל לעזור בחלקי לבוש
  • משחק עם ילדים

גילאי שנתיים-שנתיים וחצי

תפקוד הידיים:

  • מחקה ציור של קו ישר, עיגול ונקודה על דף
  • יכולת שליטה טובה על האצבעות
  • מדביק מדביקיות על דף
  • שימוש ראשוני, מסורבל, בצבע

מיומנויות למידה:

  • מתחיל לשחק בפאזלים פשוטים בעלי כמה חלקים
  • מרכיב צורות בסיסיות מקוביות (גשר, מדרגות)
  • משחק בלוטו פשוט
  • מזהה תמונה על פי בקשה

גילאי שנתיים וחצי-שלוש

תפקוד הידיים ותכנון מוטורי:

  • עוזר בלבוש
  • מדביק מדביקיות בשטח נתון על הדף
  • משחיל חרוזים גדולים בחוט (פעולה של שני שלבים)
  • מתחיל להשתמש ביד דומיננטית וביד עזר בזמן משחק אך עדיין לא על הנייר
  • אחיזה גבוהה של העיפרון, איכות קו בינונית

מיומנויות למידה:

  • מבין משמעות של מושגים מופשטים
  • מגלה תכנון מוטורי ויכולת לבצע רצף של פעילויות, כמו חמש פעילויות זו אחר זו ללא התערבות מבוגר
  • מבין חוקי משחק פשוטים ומשחקים סימבוליים
  • משחק משחקי קופסה כמו משחק זיכרון

גילאי שלוש-ארבע

תפקוד הידיים:

  • התחלה של העדפה של יד בזמן ציור אך עדיין מחליף ידיים
  • מחקה מבני קוביות פשוטים
  • גוזר גזירה ראשונית ומסורבלת
  • אוחז עיפרון באצבעות, אחיזה יותר קואורדינטיבית; איכות הציור יותר מדויקת

מיומנויות למידה:

  • מתחיל לצייר ציור ילד
  • מתחיל להעתיק צורות ישירות (הדומות בצורתן לאותיות ח, כ, ם, נ ,ד, וכוי)
  • משחק משחקי קופסה הדורשים הבנת חוקים חברתיים ומופשטים, כמו גודל, צורה וצבע

גילאי ארבע-חמש

תפקוד הידיים:

  • התפתחות של יד דומיננטית. בזמן מילוי שטח על הדף עדיין מחליף ידיים
  • גוזר בצורה מדויקת על קו ישר וקו אלכסון
  • בונה מגדל מעשר קוביות
  • מחקה משחקי ידיים ואצבעות

מיומנויות למידה:

  • התחלה של עיצוב אותיות בתוך שורה
  • כתיבת שם עם הדגמה וללא הדגמה
  • תכנון מוטורי מורכב הכולל ביצוע רצף הוראות על דף

גילאי חמש-שש

תפקוד הידיים:

  • יד דומיננטית ויד עזר התומכת בדף
  • גזירה של דגם מורכב
  • בנייה של דגמי קוביות מורכבים

מיומנויות למידה:

  • מזהה אותיות
  • סופר, מונה ומחשב
  • מעתיק משפט של שלוש מילים
  • כותב מספרים, עדיין בכתב ראי
  • יכול להקליד את שמו במחשב

ד"ר יאיר בר-דוד, המכון להתפתחות הילד, המרכז הרפואי סורוקה, שירותי בריאות כללית

רינה הוכברג, ריפוי בעיסוק, המכון להתפתחות הילד, המרכז הרפואי סורוקה, שירותי בריאות כללית

בואו לדבר על זה בפורום התפתחות הילד.

לאבחון ילד קצר רוח - לחץ כאן.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום