התפתחות השפה והדיבור

(0)
לדרג

התפתחות נורמלית של שפה ודיבור מלידה עד גיל שישה חודשים הבנת שפה

מאת: מומחה

מאת: עדי רימל

  • מעדיף קולות אנושיים וקולות האם בפרט
  • מפנה ראש למקור קול
  • מפסיק פעילות כתגובה לקריאה בשמו

הבעת שפה

  • מפיק מגוון קולות של הנאה או אי-נוחות
  • ממלמל בגיל שישה חודשים

דיבור

  • מפיק קולות רפלקטיביים
  • מפיק קולות המיה (כהמיית יונה)
  • ממלמל הברות עם צלילים שפתיים (ב, פ)

בגיל 12-6 חודשים

הבנת שפה

  • מבחין בין קולות כעס וקולות נעימים
  • מגיב למילים מסוימות (לא, בי-בי)
  • מבין הוראות המלוות בתנועות ידיים או גוף ("תעשה שלום"," תן לי יד")
  • מבין כמה מילים משמעותיות ושאלות פשוטות ("איפה כדור?")

הבעת שפה

  • משתמש בהפקת קולות שונים ובתנועות משמעותיות להבעת כוונותיו התקשורתיות
  • מילים ראשונות מופיעות סביב גיל שנה

דיבור

  • מחקה צלילים
  • מפיק רצף צלילי (מלמול חזרתי בה-דה-דה)
  • מפיק צלילים שפתיים (ב, פ) ולשוניים (ת, ד)

בגיל 18-12 חודשים

הבנת שפה

  • מזהה חפצים כאשר מכנים אותם בשמם
  • מבין כ-50 מילים
  • מבין הוראות פשוטות ("שים את הבובה על הכיסא")
  • מזהה בני משפחה על פי שמם

הבעת שפה

  • מפיק 20-3 מילים שלמות. מכפיל את אוצר המילים לקראת גיל שנה וחצי
  • מתחיל להפיק מבעים של שתי מילים סביב גיל שנה וחצי

דיבור

  • המילים לא תמיד מובנות. בעיקר ניכרת השמטה של צלילים בתחילת מילה
  • משתמש בשפה פרטית (גיבריש, מילים "מומצאות")

בגיל 24-18 חודשים

הבנת שפה

  • מצביע על חמישה איברי גוף כשמתבקש לכך
  • מבין הוראות פשוטות, גם ללא רמז של תנועות גוף
  • מבין 100-50 מילים
  • מזהה תמונות של חפצים ושל פעולות יום-יומיות
  • מבין שאלות פשוטות (מי, מה)

הבעת שפה

  • מפיק כ-50 מילים ולקראת גיל שנתיים מכפיל את מספרן
  • מפיק מבעים של שתי מילים. בהמשך יופיעו מבעים של שלוש מילים
  • מפיק פעלים בצורת ל' המקור (לשבת), בזמן הווה (יושב) ואחר כך בזמן עבר (נפל)

דיבור

  • מילים שלמות מובנות יותר אך עדיין קשה להבינו בדיבור רצוף

בגיל שנתיים עד שנתיים וחצי

הבנת שפה

  • מבין הוראות מורכבות יותר
  • מבין כ-300-200 מילים
  • מבין מושגי גודל, מרחב וכמות בסיסיים
  • מבין שאלות שונות

הבעת שפה

  • מפיק מבע תלת-מילי ("ילד נוסע בימבה")
  • מפיק כ-200 מילים.
  • מביע מושגים בסיסיים
  • משתמש בכינויי גוף ושייכות (אני, לו, שלי)
  • בונה משפטי שאלה ושלילה

דיבור

  • הדיבור מובן ב- 70% לסביבה הקרובה
  • לעתים עדיין משמיט צלילים

בגיל שנתיים וחצי עד שלוש

הבנת שפה

  • מבין כ-1000 מילים
  • מבין הוראות המכילות 3-2 שלבים
  • מבין מושגים שונים מעבר לבסיסיים
  • מבין שמות תואר (רטוב, מלוכלך)

הבעת שפה

  • מפיק משפטים של 4-3 מילים
  • מתחיל להפיק משפטים מחוברים ("דני מתנדנד ומיכל אוכלת"), ומשפטים מורכבים ("אכלתי כי הייתי רעב")
  • מפיק כ-300 מילים
  • מטה את הפועל בצורת רבים ונקבה

דיבור

  • בגיל שלוש הדיבור מובן גם לאנשים זרים
  • בגיל שלוש נרכשו ההגאים: מ, ב, פ, פ, ח, נ, י. הגאים אחרים לעתים משובשים

בגיל שלוש-ארבע

הבנת שפה

  • מבין כ-2000 מילים
  • מבין מילים ספציפיות (לאו דווקא יום-יומיות)
  • מבין מושגים גבוהים (מאחורי, עבה)
  • מבין הוראות המכילות שלושה שלבים

הבעת שפה

  • מביע כ-1500-1000 מילים
  • מסוגל לבנות הגדרות ("חיה שגרה במלונה")
  • חוזר על סיפור קצר
  • בונה משפטים ארוכים ומורכבים ("הגננת אמרה שהתנהגתי יפה")
  • מציין רגשות וחוויות מהעבר

דיבור

  • בגיל שלוש וחצי שנים הוגה כהלכה את ההגאים ל, ק

בגיל ארבע-חמש

הבנת שפה

  • מבין כ-2500 מילים
  • מבין הטיית פעלים בעבר, בהווה ובעתיד
  • מבין מושגי זמן, כגון יום, לילה, אתמול, היום
  • מבין הוראות מורכבות

הבעת שפה

  • מפיק משפטים מורכבים
  • עונה לשאלה "למה"
  • שואל שאלות מסוג "איך" ו"איפה"

דיבור

  • בגיל ארבע עד ארבע וחצי הוגה כהלכה את ההגאים ר, ג, ת, ד
  • עד גיל חמש רוכש את ההגה ו

בגיל חמש-שש

הבנת שפה

  • מבין כ-9000 מילים
  • מבין מושגים חדשים (מחוספס, שמאל, רחב וכוי)
  • מבין בדיחות, דיבור עקיף
  • מפתח מודעות פונולוגית (חריזה וחלוקת מילה לצלילים)

הבעת שפה

  • מביע כ-800 מילים
  • בונה משפטים מורכבים מאוד ("הילדה שטיפסה על העץ נפלה ושברה את הרגל")
  • אינו טועה בשימוש בצורות רבים, זכר, נקבה לרבות יוצאים מן הכלל
  • מספר סיפור ברצף

דיבור

  • בגיל שש רוכש את ההגאים ש, ס, ז, צ

עדי רימל היא קלינאית תקשורת

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום