הביקור המסכם בגיל חמש

(0)
לדרג

בפרק הקודם עסקנו במטרות השירות המונע בטיפות חלב ובפעילויות המתבצעות לשם השגתן. בפרק זה נרחיב את המפגש המסכם בטיפת חלב, המתקיים בגיל חמש או שש, טרם הכניסה לכיתה א'. לביקור זה חשיבות רבה, כי יש בו משום הזדמנות נוספת להיכרות מעמיקה עם המשפחה ועם הילד. יש לזכור כי הילד והוריו אמורים לבקר בטיפת חלב פעם בשנה מאז מלאו לילד שנתיים. שיעורי ההיענות לביקורים בגילים אלה יחסית נמוכים, על כן פגישת הסיכום היא הזדמנות טובה לקבלת מידע רלוונטי לגבי בריאותו והתפתחותו של הילד, מצבי בריאות במשפחה ועוד.

מאת: מירה חונוביץ, יונה פרבר

כדי להגביר את האפקטיביות של הפגישה הזאת ואת ההיענות לה, מקיימים אותה לעתים, שלא כמו את הביקורים הקודמים, בצורת "הפנינג" הכולל הדרכות להורים והפעלות בנושאי בריאות לילדים. יש מקומות שבהם מקיימים את הפעילות בסמוך ליום ההולדת של הילדים, או שנוקטים אמצעים מגוונים, כגון "תחנות" פעילות, מתן מדבקות, "תעודת בוגר/ת טיפת חלב" ועוד.

ריאיון עם ההורים וקבלת מידע בביקור המסכם

איסוף המידע מתייחס הן למצב בריאותו והתפתחותו של הילד בהווה ולהשלמת פרטים חשובים מהעבר שיש להם השלכות על תפקודו. איסוף המידע לגבי הילד ייעשה באמצעות ראיון ההורים ומקורות מידע נוספים על פי הצורך:

  • משפחה: שינויים במצב בריאות של בני המשפחה, שלמות המשפחה
  • מהלך רפואי מאז הלידה ועד היום: עדכון מצבו הבריאותי של הפעוט מבחינת תחלואה ובעיות אחרות הקשורות לגידולו

פעילויות נוספות המתבצעות בעת הביקור

  • בדיקת רופא (כמפורט בפרק הקודם)
  • הערכת גדילה (כמפורט בפרק הקודם)
  • בדיקת מצב החיסונים והשלמה על פי הצורך
  • הערכת התפתחות (בעזרת כלי סקר סטנדרטיים, יפורט בהמשך)
  • בדיקת ראייה
  • הדרכת ההורים (יפורט בהמשך)

כמו כן, יש לברר מהן ציפיות ההורים מהביקור הנוכחי, ואם יש להם שאלות או בקשה לבדוק דבר- מה באופן מיוחד.

הערכת התפתחות

כאמור, הערכת התפתחות מתבצעת על פי מדרגות ההתפתחות, על ידי האחיות. במסגרת הבדיקה בתחנה נבדקים מוכנות הילד לבית הספר וללמידה וקשיים שלו ו/או של הוריו, ונעשית הערכת תפקוד הילד (ADL) ועצמאותו בפעילויות היום-יום.

הערכת ההתפתחות כוללת כשרים מוטוריים משוכללים כמו הליכה עקב בצד אגודל וכשרים הקשורים לכתיבה: כתיבת שמו, ציור אדם והעתקת צורות גיאומטריות; כשרים תקשורתיים שפתיים, יכולת לתאר ולספר סיפור במשפטים מורכבים.

במהלך הבדיקה תהיה התייחסות להתנהגותו של הפעוט, לתגובותיו להוריו ולפעילויות השונות, לאופן דיבורו ולתקשורת בין-אישית. חשוב לקבל מידע מההורים על התנהגות הילד בגן, כשביעות רצון הילד מההליכה לגן, קשרים עם ילדים אחרים, התרשמות הגננת ממנו, השתתפותו בפעילויות משותפות לרבות קבלת כללי ההתנהגות הנהוגים בבית ובגן.

יש להתייחס בכובד ראש לשאלות ולדאגות שמביעים ההורים לגבי חששות שילדם אינו מתפתח כראוי. במקרה של חשד לבעיה יש לקבוע תוכנית למעקב מיוחד או להפנות להמשך בירור. כמו כן, יש לפעול לזיהוי מצבי סיכון, כגון ילדים בסיכון לאלימות.

הדרכת הורים

ההורים נרגשים לקראת כניסת ילדם למערכת החינוך, בעיקר אם הוא ילד/ה בכור/ה. הייעוץ וההדרכה ניתנים בהתאם לממצאים ולתוכני הביקור ובהתאם לשאלות ההורים. במידת הצורך ניתנת הפניה לאבחון וטיפול בהתאם לממצאים.

נושאים להדרכה: תזונה נבונה והחשיבות של ארוחת בוקר, בעיות התנהגות ומשמעת, בעיות אכילה ושינה, שמירה על בריאות השיניים, יציבה נכונה, התאמת ילקוט, התמודדות עם בעיות בריאות כרוניות, אמצעים חדשים תואמים לגרייה להתפתחות מיטבית והתמודדות עם השפעות מהסביבה ואמצעי התקשורת ובהם המחשב והטלוויזיה.

נושא רחב נוסף הוא מניעת היפגעות. אפשר להיעזר בחוברות של משרד הבריאות ובחומר של ארגון בטרם. ההדרכה בתחום זה כוללת הנחיות לנסיעה בטוחה ברכב, נזקי שמש, איסור להשאיר ילד עד גיל שש לבד ללא השגחת מבוגר וסיכונים נוספים הקשורים לפעילות פנאי בבית ובחצר.

שיחת סיכום

שיחת הסיכום היא הזדמנות להורים לשאול שאלות, להביע דאגות או מחשבות לגבי הילד, התפתחותו ומצב בריאותו. בשיחת הסיכום על הצוות להתייחס לממצאי הבדיקה, לבנות תוכנית מעקב ו/או התערבות מותאמות, ובמידת הצורך להפנות את הילד להמשך בירור אל הרופא המטפל במרפאה. ההדרכה צריכה להינתן בצורה המובנת להורים ולהיות מותאמת - תרבותית ושפתית.

 מירה חונוביץ, אחות מפקחת ארצית בבריאות הציבור, משרד הבריאות

יונה פרבר, עוזרת מפקחת ארצית בבריאות הציבור תחום אם-ילד, משרד הבריאות

בואו לדבר על זה בפורום התפתחות הילד.

לאבחון ירידה בלתי מוסברת במשקל הילד - לחץ כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום