שמירת דם טבורי

(0)
לדרג

השמירה על הדם הטבורי הפכה לאחרונה לנושא בעל משמעות וחשיבות להרבה זוגות בעת ההיריון. לדם הטבורי, בהיותו ממקור עוברי, יש איכויות של תאי אב או תאי גזע, שאפשר לתרום מהם למטופל שמסיבות שונות זקוק להשתלת מוח עצם. זוגות צעירים רבים מקבלים מידע על חברות שונות, פרטיות בעיקר, המציעות מגוון שירותי שמירת דם טבורי כתעודת ביטוח ליילוד ו/או לבן משפחה אחר.

מאת: אשר מוזר

הגדרה

הדם הטבורי הוא כמות הנוזל שמכילים תאים ממקור מערכת הדם העוברית הנותרת בתוך השליה לאחר שהעובר הופרד ממנה. תאי דם אלה, בהיותם ממקור עוברי, הם בעלי פוטנציאל גנטי רחב, ומעריכים שבאמצעות טכנולגיות עתידיות יהיה אפשר להשתמש בהם לשם יצירת איברים שונים, כגון כבד ולבלב.

שיטת האיסוף

חשוב מאוד לציין שאיסוף הדם הטבורי אינו פוגע ביילוד ואינו כרוך בכאבים ליילוד או לאם. אפשר להתחיל בתהליך לאחר לידת התינוק וניתוק חבל הטבור. חבל הטבור העוברי מכיל שלושה כלי דם. איסוף הדם נעשה על ידי דקירת אחד מכלי הדם ומעבר הנוזל בגרביטציה לתוך שקית איסוף שהוכנה מראש, המכילה חומר נוגד קרישה. שקיות אלו נמצאות בשימוש שוטף בבנק הדם ומשמשות לתרומות דם. משנאספה הכמות המוכללת בשליה (70 עד 100 סמ"ק) אפשר לשמור את הדגימה בטמפרטורת החדר כיממה בטרם תועבר לבנק מיוחד לשמירת הנוזל.

בנק פרטי או בנק ציבורי?

שאלת הבנק היא שאלה של תקציב. שמירת הדגימה בבנק הציבורי, שהיא בחינם, אינה מבטיחה שאם מישהו מיקיריכם יזדקק לדגימה, היא תישאר בבנק. בבנקים הפרטיים נדרשים לשלם סכום לא מבוטל (בעת כתיבת מאמר זה עמדה ההוצאה הממוצעת על כ-9,000 ₪) כדאי לברר פרטים ולקרוא גם את התת-סעיפים של החוזה. משפחה המבקשת לתרום את הדגימה לבנק פרטי מקבלת שירות של איסוף הדגימה מחדר הלידה ואילו לבנקים הציבוריים אין שירות כזה ונדרש מבן משפחה להביא את הדגימה בעצמו לבנק בשעות העבודה הרגילות.

עיבוד הדגימה במעבדה

בהגיע הדגימה לבנק תיעשה פעולה להפרדת התאים והנוזל, ורק תאי הגזע יועברו להקפאה עמוקה של כ-200 מעלות מתחת לאפס, עם נוזל שימור ייחודי שיוכל לשמר את חיוניות התאים עשרות שנים.

מי יוכל ליהנות מהדם טבורי?

דם טבורי משמש כיום כמקור לאנשים הזקוקים לתרומת מוח עצם בעיקר בשל טיפולים כימיים שונים. ואולם, עם התפתחות המדע גדלה והולכת הרשימה של מחלות שרבים סיכויי ההחלמה מהן בעזרת השתלה של מוח עצם בכלל ודם טבורי בפרט.

ההערכה ב-2010 היא שעד כה כ-10,000 מנות של דם טבורי נדרשו לצורך זה. בישראל נעשו כמה מאות השתלות מדם טבורי. חשוב לציין שבשל הכמות הקטנה הנאספת בעת הפעולה ובטכניקות הקיימות כיום, התרומה המעשית לחולה היא של עד 30 ק"ג. לא מן הנמנע שבעתיד יפותחו טכניקות שיאפשרו להגדיל את הדגימה על ידי תרבות התאים והכפלתם.

יתרונות וחסרונות

היתרונות שבשמירת דם טבורי, במקום השלכתו לזבל, כבר תוארו לעיל: זמינותו מאפשרת שימוש מהיר ונוח למטופל הזקוק לו, והפעולה של בדיקת הרקמות נעשית ומתויגת בבנק השומר על המנה. ככל שהבנתנו מגעת, משמירת הדגימה לא נגרם נזק לאם או ליילוד.

החסרונות, מלבד הכמות המוגבלת של תאים שנאספת, היא שאי אפשר לקבל מנה נוספת מאותו מקור, ובדרך כלל אין דרך לברר אם התינוק שממנו נאסף הדם לא חלה אחר כך במחלה קשה. חשוב להדגיש, כי אין לדרוש מילד עד גיל 18 לתרום דם או מוח עצם (מלבד לאחאים) - הדם הטבורי הוא מקור חד-פעמי לתאים אלו.

האם לשמר את הדם הטבורי כעתודה ליילוד התורם? לא רצוי! במקרה שהילד, שגדל בינתיים, חלה במחלה סרטנית, עלולה הדגימה של הדם הטבורי שלו לגרום לו נזק, בשל החשש שהחומר הגנטי שעורר את המחלה הסרטנית יימצא בדגימה ויגרום לחזרת המחלה. טיעון זה תקף למקרים של מחלות תורשתיות רבות.

האם לשמר את הדם הטבורי כעתודה לבני משפחה אחרים? אמנם יש היגיון רב בכך, ואולם בשל מגבלת כמות הדם הנאספת היא תשמש רק לפרטים עד 30 ק"ג. כמו כן יש להביא בחשבון שה"תורם" הוא ילד במשפחה, ואם יימצא הצורך לתרומה ממנו, יהיה אפשר לאסוף בתהליך הרגיל כמויות גדולות ביותר. אמנם תהליך תרומת מוח עצם מלווה בכאבים ובאי-נוחות, ולכן הטיעון הזה תקף רק למקרה שהילד התורם נפטר מסיבות אחרות וכל שנותר ממנו הוא הדם הטבורי. חישוב מתמטי הראה שההסתברות לשימוש במנה שהשתמרה בבנק לצורך עצמי או לצורך של בן משפחה היא בין 1 למיליון ל-1 לעשרה מיליון.

ומה עם כלל הציבור? כאן כבר מדובר בנושא בעל חשיבות ציבורית ומוסרית ממדרגה ראשונה. כאמור, שמירת הדגימה היא תחליף להשלכתה לזבל. קיומו של מאגר תורמים גדול מאפשר לצוותים הרפואיים לקבל החלטות מצילות חיים, שבהיעדר הבנקים לשמירת תאי הדם הטבורי לא יכולים להתקיים!

דבר זה מתקיים מדי יום ביומו בבנקים הציבוריים. יש לציין שדגימת דם טבורי מבנק ציבורי מתאפשרת בצורה שווה לכל נפש, על פי שיקול הדעת של הצוות הרפואי במרכזים הרפואיים העוסקים בהשתלות.

אפשר ורצוי להתייעץ ולקבל מידע נוסף, למשל באתר: www.taburinfo.com

ד"ר אשר מוזר, המטולוגיה ואונקולוגיית ילדים, המרכז הרפואי סורוקה, שירותי בריאות כללית

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום